Alt det fedt, du IKKE kan se: Hvad overvægt betyder indeni din krop - Superfit Mor

GRATIS GAVER : Få mine
4 bedste maveøvelser til efter fødslen + 5 dages Mini-Kursus

Ja tak, send dem straks

  • Alt det fedt, du IKKE kan se: Hvad overvægt betyder indeni din krop

    Skrevet d. 15 januar, 2020 af i kategorien Uncategorized

    De synlige deller på sidebenene er nok dét, som får de fleste af os til at reagere.

    Når vi ikke længere kan lukke vores jeans, efter lidt for lang tid med fed mad og søde sager, motiveres mange til at tage skeen i den anden hånd og slå over til en sundere kost og begynder at dyrke mere motion.

    Men har du brug for lidt ekstra motivation til at smide de overflødige kilo, så tag et kig på disse to MR-scanninger.

    Billederne viser to kvinder.

    Kvinden til venstre falder i kategorien ‘svært overvægtig’; kvinden til højre er ‘normalvægtig’.

    Fedt inde i kroppen og mellem organerne gør det særlig farligt at være overvægtig

    Det farlige fedt sidder i og mellem organerne 

    Læg mærke til, hvordan fedtvæv (det lyse på billedet) ikke blot samler sig yderst på kroppen som underhudsfedt, der såkaldte subkutane fedt.

    Der er også masser af fedt inde i bughulen omkring organerne, i hjertet, i leveren og i hjernen.

    At være svært overvægtig lægger også et stort pres på leddene i rygsøjle, hofter, knæ og fødder.

    Læg især mærke til, hvordan knæleddene på kvinden til vestre nærmest ser sammenpressede ud.

    Det er fordi, det øgede tryk langsomt slider bindevæv væk i leddene, hvilket får knoglerne til at stå tættere og skure imod hinanden og kan give smertefuld slidgigt.

    Øget risiko for sygdom, når fedt sidder i bughulen

    Mennesker med for meget visceralt fedtvæv, dvs. fedt der sidder omkring organerne i bughulen, kan blive insulinresistente.

    Insulin er et hormon, kroppen udskiller for at lagre glukose fra kosten. Når glukose får lov til at suse rundt i blodbanen i skyhøje niveauer gennem længere tid, bliver resultatet type 2 diabetes (aka gammelmandssukkersyge), der bl.a. giver markant højere risiko for blodpropper eller blødning i hjernen.

    Er man overvægtig, vil man ofte også have mere usundt fedt i blodet, kolesterol, der giver forhøjet blodtryk og endda kan ende med at danne deciderede blodpropper.

    Det er heller ikke svært at forestille sig, hvad det ekstra pres fra fedtvævet omkring mavesækken og tarmene har af negativ betydning for fordøjelsen, vel?

    Jeg viser dig ikke de her billeder for at forskrække dig.

    Men jeg synes, det er tankevækkende, hvor meget pres en overvægtig krop er under. For slet ikke at tale om det mentale pres, vi ofte lægger på os selv, når vi vejer for meget.

    Ikke kun badevægten, der er vigtig

    Nu behøver du ikke nødvendigvis at booke tid i den nærmeste MR-scanner for at finde ud af, hvordan det står til med fedtet inde i din krop.

    Du kan nemt udregne dit BMI (Body Mass Index/kropsmasseindex) ved blot at kende din vægt og højde.

    BMI giver et godt fingerpeg om, du ryger i kassen ‘normalvægtig’, ‘overvægtigt’ eller ‘fed’.

    Dog skal du være opmærksom på, at der godt kan være store forskelle på, hvad kroppen består af og det kan give et misvisende BMI. F.eks. kan man godt ryge i kategorien ‘fed’, hvis man f.eks. er meget veltrænet og muskuløs, men uden ret meget fedtvæv på sidebenene.

    Æble- eller pæreformet?

    Fedt, der sidder mellem organerne, er mere sundhedsfarligt end lidt ekstra på bagdelen, da det bl.a. kan føre til hjertelidelser og sukkersyge.

    For at vurdere om du har uforholdsmæssigt meget fedt på (og inde i) maven kontra lår og bagdel, kan du bruge til taljemål og hoftemål i cm. Med andre ord kan du finde ud af, om du er tykkere på midten eller tykkest om bagdelen.

    Mål dig med et centimetermål i taljen og rundt om hofterne på det bredeste sted. Dividér så de to tal med hinanden, altså taljemålet divideret med hoftemålet.

    Som kvinde kan du kategoriseres som æbleformet, hvis tallet er over 0,80.

    Er du tykkest på midten (æbleformet) er der endnu større grund til smide et par kilo.

    Vær opmærksom på, at en stor ‘bulemave’ også kan være tegn på delte mavemuskler.

    Delte mavemuskler: Test dig selv nu

    Læs også: Vægttab: Sådan bliver du mæt på mindre

Det er ikke muligt at kommentere denne artikel.