Gør andres flotte resultater dig ked af det?

Bliver du også lidt ked af det, når du ser andres succes med f.eks. vægttab? Holder frygten for at fejle dig tilbage? Vend frygt til motivation sådan her.

Det følgende er et uddrag fra mit svar til en mor med to små børn, der længe havde overvejet at starte på mit maveprogram, Flad Mave Online, men ikke turde. Hun var nemlig blevet lidt skræmt over alle de fine succeshistorier, hun havde set andre have med programmet.

Hun skrev bl.a. dette til mig:

“Det er jo rigtig fedt, at nogen har succes, men så vellykket succes er for mig lig med en masser af hårdt arbejde, som min energi slet ikke er til. Jeg bliver også skræmt for, hvis jeg nu ikke opnår så fine resultater, så vil jeg føle det som et nederlag, og nederlag er bestemt ikke, hvad jeg har brug for i en i forvejen presset tid med to helt små børn.”

Læs mit svar under billedet

Det er UTROLIG vigtigt for mig, at Superfit Mor ikke giver mødre som dig selv dårlig samvittighed eller på anden måde får nogen til at føle mindreværd. Men jeg ved, at det kan være en vanskelig balance.

Jeg er meget opmærksom på, hvordan jeg præsenterer mine programmer, mig selv og mine deltagere.

Det ultimativt vigtigste for mig er, at jeg kan være med til at inspirere mødre til at få en sundere og stærkere krop – og dermed også en “sundere” og stærkere psyke (hvilket virkelig er super vigtigt, når vi har fået børn … og især os, der har fået børn, som ikke er af de helt nemme slags).

Succes mod alle odds

Hver uge får jeg mange, mange mails fra deltagere, der vil vise mig deres sindsygt flotte resultater eller del-resultater. Og det er jo bare supercool. For jeg VED, at alle disse mødre sidder i en situation, der minder SÅ meget om din.

De fleste starter ud med at være lidt i tvivl om, hvorvidt de kan klare programmet. ALLE er i søvnunderskud (mig selv inkl.) og mange har kropslige udfordringer efter graviditet og fødsel (mig selv inkl.).

Og så er overraskelsen nok endnu større, når de ser, hvor langt de rykker sig på kort tid med den relativt lille indsats, der skal til.

Vores kroppe er faktisk ret taknemmelige at arbejde med: Når vi først begynder at tage os kærligt af den og ikke være hård og uforsonlig overfor den … ja, så sker der noget. Både fysisk – men i meget høj grad (og måske endnu vigtigere) oppe mellem ørerne og i hjertet på os.

Træning tilpasset dit liv som mor

Der er rigtig mange deltagere på Flad Mave Online og mine andre programmer, der oplever de næsten chokerende hurtige – men også varige – forandringer. For andre sker ændringerne i mere adstadigt tempo.

For det meste hænger det sammen med udgangspunktet og indsatsen, ​men i høj grad også ens indstilling til projektet.

Det skal helst være sjovt – eller i hvert fald ikke en sur tjans at gennemføre hvert eneste træningspas. Det er den overskuelige struktur i mavetræningsprogrammet med til at sikre.

Pyt med de andre. Det handler om dig

Men jeg er også fuldt ud klar over, at når man sidder dér, hvor du gør nu, så kan det bare være rigtig svært at tage mod til sig og starte. Man måler sig selv op imod alt det, man ser, de andre har opnået.

Jeg tror, et af mine bedste råd (der måske ikke er supernemt, men alligevel  vigtigt) er at prøve IKKE at sammenligne dig med andre mødre. Vi ANER jo i princippet ikke, hvad de kvinder gennemgår fysisk, praktisk, mentalt og følelsesmæssigt.

Så mit råd er derfor, at mærke efter i dit eget hjerte … og hop med på de ting, der taler til dig. De ting, der giver dig håb og ultimativt får dig til at føle dig bedre tilpas. Dette gælder ikke kun træning, men alt muligt. Ikke mindst relateret til det at være mor.

Lad snebolden rulle

Så det korte af det lange: Vær ikke bange for at starte på maveprogrammet. Du kan godt klare det. I de første adskillige uger er det sandsynligvis kun 7 minutter 3 – 5 x ugen, der skal til for dig.

Så vil sneboldseffekten sætte ind både ifh. til din muskelstyrke, men også motivation, overskud og lyst til mere. Det kommer til at gå meget naturligt og jeg er slet ikke bekymret: Også du vil se markante, positive forandringer. Måske allerede inden for de første par uger; måske går der lidt længere.

Kærlig hilsen,
Thora

Artiklen er markeret med følgende tags:

Motivation