Kejsersnit: Sådan får du et pænt ar - Superfit Mor

GRATIS GAVER : Få mine
4 bedste maveøvelser til efter fødslen + 5 dages Mini-Kursus

Ja tak, send dem straks

  • Kejsersnit: Sådan får du et pænt ar

    Skrevet d. 4 februar, 2020 af i kategorien Uncategorized

    Berøring og massage af dit ar efter kejsersnit er en fantastisk måde at sikre et pænt ar.

    Og ikke nok med dét. 

    Hver gang du rør eller masserer området omkring kejsersnitarret, stimuleres nerveforbindelserne, så hjernen ’opdager’ området igen. 

    Det er med til at få den følelsesløse fornemmelse til at gå væk og det er afgørende for, at du kan få god kontakt til mavemusklerne. Det har du måske allerede læst om her og her.

    Berøring og massage giver øget blodgennemstrømning til området, hvilket er med til at få muskler og fascier til at bevæge sig frit igen.

    Ved et kejsersnit skæres der igennem syv lag væv for at komme ind til baby: Maveskindet, fedtvæv, muskelfascie, mavemuskler, bughinde, livmoder og fosterhinde. 

    Alle disse væv skal vokse sammen igen bagefter og danne arvæv. Så det er ikke kun oppe op overfladen – altså på maveskindet – at der skal ske en heling. Det skal der i alle de andre lag, der er skåret i.

    Normalt bevæger alle disse forskellige lag sig gnidningsløst op mod hinanden.

    Men af og til sker det, at der opstår adhærencer eller ’sammenklistringer’ mellem de forskellige lag, når arret heler sig. 

    Disse sammenklistringer kan betyde, at vævene bliver ’låst’ og ikke kan bevæge sig gnidningsløst.

    Sammenklistringerne har betydning for, hvor godt og jævnt arret heler. Den klassiske ‘kejsersnit-hylde’ et godt eksempel på, hvordan fedtvæv er vokset sammen med de omkringliggende væv på bagsiden af arret.

    Men også smerter i ar-området kan stamme fra adhærencer og være skyld i at f.eks. hele bækkenet trækkes skævt – og så kan der opstå smerter derfra! Smerterne kan også opstår længere væk fra de sammenklistrede væv og f.eks. dukke op som hovedpine eller rygsmerter.

    Massage af arret og i hele området er med til at bryde disse sammenklistringer op og integrere hele området omkring kejsersnittet igen både neuralt og ift. fri bevægelse mellem vævene.

    Se hele galleriet af kejsersnit-ar fra vaskeægte kvinder her.

    Læg hånd på dit kejsersnit-ar fra start

    Egentlig massage på selve arret, skal du først begynde på, når arret er helt lukket og sårskorpen er væk. For de fleste tager det ca. 4 uger. 

    Men allerede før det, kan du fint begynde at røre ved kejsersnitarret. 

    Hvis det føles okay for dig, kan du allerede inden for de første døgn blidt lægge hånden ovenpå plasteret/forbindingen.  

    Du skal ikke gnide uden på plasteret/bandagen. Bare lad hånden ligge på, evt. med et lille, blidt pres.

    I de første uger kan et nys eller host være ret frygtindgydende, fordi vi er bange for, at det vil rive eller trække i arret og gøre ondt. 

    Når du mærket et nys eller host er på vej, kan du med fordel lægge hånden på arret (bare ovenpå tøj og evt. plastre) og lave et lille modpres. Du skal naturligvis ikke skubbe hårdt ind på arret, men bare lige lave et blidt, men alligevel relativt fast modpres. 

    Det beskytter arret lidt og siger samtidigt til din hjerne, at det er dén vej (altså indad) at kernemusklerne så småt skal begynde at reagere igen, når vi nyser, hoster osv.

    Du kan også med fordel lægge hånden på kejsersnitarret og lave et par korrekte kerneaktiveringer. Det vil også være med til at give sanse feedback til hjernen fra ar-området, hvor der lige nu måske ikke kommer ret meget sansning fra pga. følenedsættelsen.

    Få artiklen læst op her

    Korrekt kerneaktivering for nyopererede

    Med hånden på arret, når vi laver den korrekte kerneaktivering, hjælper vi hjernen til at:

    1.) Nemmere at få kontakt til området igen.

    2.) At forstå, at det dén vej – altså indad i kroppen – at kernemusklerne skal bevæge sig, når vi aktiverer dem. 

    • Sid eller stå med god kropsholdning.
    • Sænk skuldrene, ret ryggen, hovedet på toppen af kroppen.
    • Læg hånden på maven, så den dækker arret. Gerne udenpå tøjet.
    • Tag en indånding*. 
    • Hold skuldre og kraveben nede.
    • Begynd af puste luften ud.
    • Når du har pustet ca. 2/3 af udåndingsluften ud, aktiverer du din bækkenbund ved at lave et lille løft og et lille knib.
    • Dernæst skubber du hele din håndflade + fingre ind på ar-området.**
    • Hold presset med hånden og aktiver så din dybe mavemuskel (transversus abdominis) ved at trække navlen blidt mod rygsøjlen.
    • Pust det sidste indåndingsluft ud, mens du holder kernespændingen og hånden over arret.
    • Slip kernespændingen og slip med hånden i pausen før den næste indånding.
    • Gentag et par gange i træk.

    * Du må rigtig gerne lave en dyb indånding, men start med en lidt mindre indånding. Prøv at dirigere vejrtrækningen ned til maven og ud til siderne af brystkassen. Lige efter man er blevet opereret, kan en dyb indånding være lidt scary med det nye ar. Du skal lige have overbevist din hjerne om, at det ikke er farligt at trække vejret rigtigt. Det gør du ved at tage det lidt ad gangen.

    ** Pres ikke hårdt ind på arret med hånden. Blot et blidt pres. Prøv evt. på dit lår først. Efterhånden kan du evt. lege med at gøre trykket lidt mere fast. Vær opmærksom på, at det ikkegælder om at kunne tolerere et så hårdt pres som muligt! Det må ikke gøre ondt!

    Se hele galleriet af kejsersnit-ar fra vaskeægte kvinder her.

    Hvornår må jeg begynde at massere mit ar efter kejsersnit?

    Når arret er lukket og såret væk, kan du begynde den egentlige mobilisering af dit ar. Det er også først, når såret er helt lukket, at du kan begynde at smøre lotion/creme på.

    Mange er glade for forskellige speciallavede cremer til ar. Det vigtigste er, at du finder en god oliebaseret lotion eller creme, gerne med E-vitamin, så det bliver let og flydende at arbejde med dit ar.

    Du skal helst massere/berøre dit ar hver dag.

    Gør massagen til en fast del af f.eks. dit baderitual. Rør ved ar-området, når du står i bruseren og lav den egentlige massage, når du smører bodylotion på bagefter. 

    De første uger, efter du er gået i gang med armassagen, skal du ikke arbejde direkte på arret. Da er det mere de lange strøg over hele arret/området – den ene og den anden vej, store cirkler og zigzag-bevægelser – du skal bruge.

    Fra global til lokal berøring

    Efter et par uger mere med de globale berøringer/massage vil du sandsynligvis være klar til at massere mere direkte på selve arret. 

    Brug f.eks. to fingre til at massere i mindre cirkler og måske med lidt fastere pres. 

    Vær opmærksom på at lægge fingrene næsten horisontalt med kroppen, når du masserer, så det ikke er det yderste af fingrene/neglene, der bliver masseret med.

    Dernæst vil du med fordel kunne begynde at løfte lidt i arret ved at knibe det mellem to fingre. Lidt som om du løfter arret op fra den underliggende hud. 

    Det kan godt være, at det her med at ’nive’ og løfte i arret føles lidt mere sårbart at gøre end de blide strøg, du hidtil har lavet. Gå blidt til værks. Intet må gøre ondt.

    De fleste vil skulle massere ar og hele maveregion dagligt i 3-8 måneder efter fødslen for at få de bedste resultater.

    Da det gerne skulle blive en daglig ting at du masserer dit ar, er det naturligvis smartest, at du selv kan gøre det. 

    Men hvis du er i tvivl om, hvordan du gør eller det føles lidt sensitivt selv at røre ar-området i starten, kan det også være en god ide at finde en dygtig massør eller anden terapeut, der har erfaring med ar-mobilisering og kan lære dig, hvordan du selv kan gøre det.

    Det behøver ikke være noget striks rutine. Prøv at gøre det mere flydende og intuitivt. Det handler om at fyre op for nerveforbindelsen til området og om at løsne tingene op.

    Forskellige behandlere har lidt forskellig tilgang til, hvor ‘hårdt til værks’ de går ved ar-mobilisering.

    Min tilgang er, at det som udgangspunkt generelt set skal være relativt blidt. Hvis vi begynder at ‘bokse’ for meget i arret (også selvom det er et gammelt ar), kan kroppen og hjernen gå lidt i panik og forsøge at beskytte området ved at skabe spændinger.

    Mange kvinder bærer i forvejen traumatiske oplevelser og følelser i maveregionen f.eks. omkring et problematisk kejsersnit-ar.

    Vi vil oftest få de bedste resultater ved ikke bare at bide tænderne sammen ved eventuel smerte og ubehag ved ar-mobilisering, men ved at gå blidt frem og evt. øge pres, løft og træk i arret gradvist.

    Se hele galleriet af kejsersnit-ar fra vaskeægte kvinder her.

    Galleri: Kejsersnitmødre viser sine ar

    Andre læser: Forbered dine mavemuskler på planlagt kejsersnit

    Læs også: Nyttig viden om delte mavemuskler

Det er ikke muligt at kommentere denne artikel.