8 fordele ved at træne efter fødslen - og et virtuelt skulderklap til dig, der er mor - Superfit Mor

GRATIS GAVER : Få mine
4 bedste maveøvelser til efter fødslen + 5 dages Mini-Kursus

Ja tak, send dem straks

  • 8 fordele ved at træne efter fødslen – og et virtuelt skulderklap til dig, der er mor

    Skrevet d. 10 april, 2019 af i kategorien Efterfødselstræning, Motivation

    At blive mor er den vildeste, mest frygtindgydende og samtidig mest fantastiske ting, der er sket i mit liv til dato.

    Første gang jeg kunne skrive den fine titel mor på cv’et, var da min datter Kamille, blev født for 8 år siden. Senere blev mine beføjelser udvidet til mor til to, da lillebror Kristoffer, kom til verden.

    Jeg har hørt, dét at blive mor beskrevet, som at sidde i en rumraket, der fyres af sted uden, at man har nogen indflydelse på ruten, og uden man har kunne forberede sig på, hvad der venter derude i det ukendte. Alt man kan gøre, er at holde fast og forsøge at styre så godt, man kan.

    Jeg erfarede, at jeg fik langt bedre fat om rattet i denne vildfarne rumraket, da jeg fik genopbygget min krop efter graviditet og fødsel.

    At få din krop tilbage er blot én af mange fordele

    Du har sikkert hørt det før: “En glad og sund mor giver en glad og sund baby.” Og den er jo god nok. Men motivationen til at passe på sig selv træder tit i baggrunden, når baby skriger på 3. døgn, brystbetændelsen lurer og udmattelsen er total.

    Hver gang du bruger én af træningsvideoerne fra Superfit Mor, kommer du ét skridt nærmere at få din figur tilbage, hvilket jo er skønt i sig selv.

    Men det er et trods alt et relativt langsigtet mål, og de langsigtede mål er ikke altid gode til at motivere dig her og nu, hvis du synes, det hele er superhårdt. Da skal du huske på den bonus, du får med det samme; nemlig mere energi, øget blodgennemstrømning i musklerne  = mindre ømhed og et løft til humøret.

    8 fordele ved at træne efter fødslen

    • Hjælper din krop med at komme sig hurtigere, så det tager kortere tid at få kroppen tilbage.
    • Genoptræner bækkenbund og mave.
    • Giver et hårdt tiltrængt energi-boost, fordi at bruge energi, giver mere energi – tro det eller lad være.
    • Modvirker hovedpine, ømhed i nakke, skuldre og ryg.
    • Forbedrer din kropsholdning.
    • Styrker din krop, så den kan klare at løfte og bære din baby
      i hverdagen (og forbereder din krop på om nogle måneder at skulle jagte en aktiv tumling rundt).
    • Virker afstressende og giver dig mulighed for at fokusere på dig selv for en stund.
    • Er med til at reducere risikoen for en efterfødselsreaktion.

    Din krop (og dit hjerte) er de vigtigste værktøjer

    Pas på dig selv, når du er blevet mor. I min optik er din krop (foruden dit hjerte og dit hoved) dit vigtigste værktøj, når du er blevet mor.

    Derfor er det super vigtigt, at du tager hård om dig selv. Din krop er ét af dine absolut vigtigste værktøjer, når du skal passe et spædbarn. Hvis du ikke fungerer fysisk, er det ufatteligt svært at svinge sig op til natteroderi, akavede ammestillinger og hvad det ellers kræver at være mor til et lille barn.

    De fleste mennesker tænker måske ikke så meget over, hvordan de bevæger sig rundt i hverdagen. Men nu hvor din krop er svækket efter graviditet og fødsel, er det bydende nødvendigt at lægge de dårlige vaner på hylden, når det kommer til f.eks. dårlig kropsholdning og ditto løfteteknik.

    Måske rækker du vanemæssigt ned efter skraldespanden med rund ryg og strakte ben (av, min ryg). Måske står du i en håbløs dårlig arbejdsstilling, når der skal løftes tunge Netto-poser ud af bilens bagagerum (av, min ryg).

    Måske er du en af dem, der (lige som jeg) sprang op som skudt ud af et katapultsæde og væltede sofabordet for at komme ud til en grædende baby i barnevognen med lynets hast (av, min bækkenbund).

    Der er bare ikke sjovt at døje med f.eks. rygbesvær eller en generelt svag kerne i månedsvis efter fødslen. Dét sætter nye, gode vaner i hverdagen og Superfit Mor’s blide genoptræning en stopper for.

    Superfit Mor

    Kamille og Thora med lillebror i maven.

    Jeg håber, jeg smitter

    Jeg er så fascineret af fysiologi, træningslære og ernæring. Disse emner er noget af det mest spændende, jeg kan beskæftige mig med. Det er den slags bøger, der ligger på mit natbord.

    Ikke alle deler min nørde-entusiasme for disse emner, og jeg har fuld forståelse for, hvis det er en pligt, snarere end en passion for dig at komme i form. Ikke desto mindre er det mit håb, at jeg kommer til at smitte dig med en lille smule af min glæde ved bevægelse og træning gennem Superfit Mor. Forhåbentligt både under dine træningspas, men i hvert fald, når du nyder resultatet af dine anstrengelser bagefter.

    Jeg vil gerne give dig et virtuelt skulderklap – blot ved at læse dette, er du godt på vej til at ændre dit mindset, så du lettere kan prioritere dig selv i en travlt hverdag som mor.

    Er du en af de mange nye, der har sluttet sig til Superfit Mor-holdet og er hoppet med på ét af mine online træningsprogrammer, har du allerede taget et stort skridt mod at blive en sund, stærk og glad mor. Super godt gået!

    LÆS ELLER LYT: 7 tricks: Lær din hjerne at være slank

    LÆS OGSÅ: Nyttig viden om delte mavemuskler

Det er ikke muligt at kommentere denne artikel.