Bind maven op med strækvikle efter fødslen

GRATIS GAVER : Få mine
4 bedste maveøvelser til efter fødslen + 5 dages Mini-Kursus

Ja tak, send dem straks

  • Bind maven op med strækvikle

    Skrevet d. 11 februar, 2015 af i kategorien Bindevæv, Efterfødselstræning, Flad mave, Kropsholdning

    Lige efter fødslen kan man støtte de svage kernemuskler ved at binde maven op med en strækvikle. I mange oprindelige kulturer f.eks. i Østen, Afrika og Sydamerika, er det almindeligt at binde kvinders mave op efter fødslen.

    Gøre det på den rette måde, kan fordelene være mange. Det aflaster ryggen og kan være en hjælp indtil, man har genvundet styrken og kontrollen i kernemusklerne.

    Fordelene ved at binde maven op

    En mavestøtte/at binde maven op efter fødslen:

    • Beskytter ryggen.
    • Kan være med til at forhindre, at en rectus diastase ikke bliver værre i situationer med stor fysisk belastning.
    • Giver neuromuskulær feedback fra kernemuskler til din hjerne.
    • Husker dig på ikke at falde sammen, men at blive i den gode kropsholdning.
    • Kan være med til at fremme den flade mave efter fødslen.
    • Holder sammen på en – også følelsesmæssigt.

    Du kan f.eks. binde din mave op, når du skal noget, som din svage kerne måske ikke er stærk nok til endnu. Det kan f.eks. være at hente større børn i børnehaven, gulvvask eller længere gåture.

    Undersøgelser tyder også på, at det også har en positiv indflydelse på psyken hos en ny mor at binde maven ind efter fødslen – det kan endda forebygge efterfødselsreaktioner. Det giver simpelthen en følelsesmæssig “samlethed” at kunne mærke sin kerne, der er meget blød og typisk ofte inaktiv lige efter fødslen.

    VIGTIGT: Mavestøtten må kun være et værktøj, ikke en krykke

    Det er ALTAFGØRENDE, at du ikke springer genoptræningen af mavemusklerne over og kun nøjes med at binde maven op efter fødslen. Det vil ende med at virke præcis modsat, da musklerne har brug for at blive brugt for at blive stærke igen. Det er vigtigt, at du ikke hænger i mavestøtten, men tænker på at gøre dig høj, rank og løftet, både når du er “bundet op” og når du ikke er.

    Jeg er grundlæggende imod at bruge mavebæltet i en helingsproces af en RD. Derfor er mavebæltet heller ikke en del af mit maveprogram, Flad Mave Online. Det er fordi, der er stor risiko for, at vi med bæltet kommer til at modarbejde det, vi gerne vil opnå – nemlig at vores muskler (og til dels hjerne) lærer at fungere og kommunikere optimalt, så bindevævet (hvor RD’en sidder) aflastes i så høj grad som overhovedet muligt.

    Men når det er sagt, så kan der være en vis ræson i, at man i starten af et genoptræningsforløb bruger et bælte i en kortere periode og i mindre “bidder”. Dog bør det kun være i situationer, hvor man ved, at man kommer til at udfordre RD’en mere end den kan holde til p.t. Det kan evt. være, når man henter større børn i institution og skal løfte dem, eller lig.

    Hvis man er startet med at bruge mavebæltet (især hvis man har haft det på 24/7 gennem længere tid), et det utrolig vigtigt, at man ikke stopper med mavebæltet fra den ene dag til den anden! Der skal en langstrakt udtrapning til.

    At bruge strækviklen som mavestøtte – eller at binde maven op med, hvilken som helst anden type mavebælte – kan IKKE stå alene! Tænk på mavestøtten som et værktøj, ikke en krykke! Det kan være fint at bruge i de første uger efter fødslen, når kroppen er svagest, f.eks. nogle timer om dagen, som et supplement til de rette træningsøvelser og en generel fokus på at få en bedre kropsholdning.

    Det er UTROLIG VIGTIGT ikke at bruge denne mavestøtte som en sovepude. Det er og bliver dine kernemuskler, der skal kunne holde dig oprejst – ikke et mekanisk “korset”, som du sætter uden på kroppen. Men lige som et støttebind om en forstuvet ankel kan have sine fordele, så kan det at binde maven ind efter fødslen være en del af din vej tilbage til en stærk kerne og flad mave.

    Sådan binder du maven op med strækviklen

    Viklen bindes omkring livet fra kønsben til ribben, så den dækker hele det område, hvor din dybe, tværgående mavemuskel sidder. Den skal sidde til, men ikke strammere end at du stadig kan bevæge dig og trække vejret normalt.

    Det er vigtigt, at du har en god kropsholdning, når du binder maven op med viklen, fordi det er denne holdning som din krop “opfordres” til at holde sig i via viklen.

    Har du født ved kejsersnit, så vent med at bruge viklen som mavestøtte, indtil såret er helet op. Det må desuden aldrig være ubehageligt at have viklen på, så prøv dig lidt frem. Det er ikke alle, der bryder sig om at være “bundet op”.

     

    Strækvikle bundet så den støtter mave og ryg efter fødslen og er med til at gøre maven flad.

    Det er nemt at binde maven ind med en strækvikle og støtte kernen efter fødslen.

     

Det er ikke muligt at kommentere denne artikel.