Sunde skyr-ispinde med jordbær og hindbær

Uden sukker og med højt proteinindhold er disse lækre is kræs for folk, der træner eller gerne vil tabe sig.

Nemme, hjemmelavede is, der kun koster 50 kcal pr. styk. Disse sunde is er uden raffineret sukker og med højt proteinindhold fra skyr’en.  Hvem kan så sige nej til sådan en lækker, kølig sag?

Udover at være kalorielette, så er de her hjemmelavede ispinde mega nemme at lave. Jeg har brugt en silikone ‘magnumis’-form, men man behøver faktisk ikke at have en fancy isform for at lave sunde, lækre ispinde til dig selv og ungerne. Mere om det lidt længere nede. 

Denne opskrift er en af min og rollingernes favoritter på hjemmelavede is.

De sunde skyr-is er populære både hos store og små.

Det skal du bruge til 6 sunde skyr

200 g. jordbær (frosne eller friske)

80 g. hindbær (frosne eller friske)

5-6 spsk. skyr med vanillesmag

2-3 tsk. flydende honning

Hæld skyr, honning og halvdelen af bærrene i en blender og kør til den har konsistens som en smoothie. Tilsæt resten af bærrene og blend til det er en jævn masse.

Er det friske bær, kan du bare blende alt på én gang. Det er kun nødvendigt at tilsætte bærrene af to omgange, hvis de er frosne, så blenderen ikke sidder fast.

Hæld ismassen i silikone magnumis-forme og stik en træpind i. Stilles vandret i fryseren i 4-5 timer.

Læs også: Nemme snacks, der får dig sund gennem din barsel

Mangler du de rigtige isforme?

Man kan købe alverdens fine forme til hjemmelavede ispinde. Men hvis du ikke lige ligger inde med en rigtig form, kan du snildt lave lækre, sunde ispinde alligevel.

Man kan nemlig fint bruge små plastic- eller melaminglas på ca. 1-1,5 dl og stikke en ispind i. Opvarm glasset lidt i hænderne eller med varmt vand, så slipper isen let, når du skal have den ud af formen.

Har du heller ingen træispinde? Chillax! Du kan sagtens putte en teske i stedet for ispinden og bruge den som håndtag på din sunde is.

Tæller du kalorier? 

Du kan spare en hel del på kaloriekontoen med de her sunde skyr-is. Der er nemlig kun ca. 50 kcal i én is. I en almindelig magnumis kan der hurtigt være mindst 300 kcal! 

Så det kan GODT betale sig at bytte sådan en fuldfed sucker ud med en hjemmelavet, forfriskende is.

Læs også: Skyd genvej til sundere hverdagsmad med foodprepping

Artiklen er markeret med følgende tags:

Sund kost Opskrifter