Fra dvask til frisk: 11 byttehandler mod akut spisetrang uden sult - Superfit Mor

GRATIS GAVER : Få mine
4 bedste maveøvelser til efter fødslen + 5 dages Mini-Kursus

Ja tak, send dem straks

  • Fra dvask til frisk: 11 byttehandler mod akut spisetrang uden sult

    Skrevet d. 23 april, 2019 af i kategorien Motivation, Sund kost, Vægttab

    Alt for mange kalorier ryger indenbords, når vi spiser uden egentlig at være sultne. Ofte tyr vi til mad og især sukker, selvom maven ikke rumler af sult. 

    Når vi spiser uden at være sultne, kan det være, fordi vi keder os, er trætte, stressede, kede af det, ensomme, bekymrede – eller glade! Måske er det særligt i bestemte sociale sammenhænge, med visse personer eller simpelthen af vane, at vi hovedløst gumler løs. 

    Hvis du vil tabe dig, gælder det selvfølgelig om at komme dette konstante drøvtyggeri til livs. 

    Men i stedet for at fæste din lid til ren og skær jernvilje, der hos os alle ind i mellem nok snarere er en skumgummivilje, kan du prøve denne lidt anderledes, mere fornøjelige og praktiske tilgang i de tre trin.

    Trin 1: Spis, når du er sulten (altså rigtig sulten).

    Trin 2: Lad være med at spise, når du ikke er det.

    Trin 3: Når du ikke er sulten, men alligevel har lyst til at spise, bytter du maden ud med en af aktiviteterne fra listen under billedet.

    Træt og dvask mor på sofa med lille søn på skødet

    Byttehandler mod akut spisetrang

    • Hvis du hungrer efter chokoladekage, så prøv: At gøre dit yndlingshjørne i sofaen hyggeligt med et tæppe og en kop te – og ring så en veninde og hyggesnak.

    • Hvis du vil tømme en hel pose chips, så prøv: At finde rengøringsmidler, klud og gummihandsker frem og vaske alle husets døre og dørkarme ned.

    • Hvis du har vildt lyst til at spise is, så prøv: At lægge make up og sætte hår (også selvom du “bare” er hjemme på barsel).

    • Hvis du er på nippet til at flå posen med dit barns fredagsslik op, så prøv: At løbe to gange rundt om huset (Alternativt: Stikke hovedet ud af vinduet for et quick fix frisk luft).

    • Hvis du er tre stykker fra at have spise hele den nybagte drømmekage, så prøv: At træde ét skridt tilbage. Luk øjnene. Ret ryggen og træk vejret dybt 5 gange.

    • Hvis du er ved at kaste dig over småkagedåsen, så prøv: At strikke eller sy noget til dig eller baby.

    • Hvis du støvsuger køkkenskabene for alt sødt, så prøv: At køre dig selv i stilling foran din yndlings- tvserie med fødderne i et fodbad.

    • Hvis du ikke kan lade citronmånen i fred, så prøv: At lægge en fin neglelak.

    • Hvis du er ved at spise hele pladen med de nybagte boller, så prøv: At sætte musik på og dans, til du mærker sveden piple.

    • Hvis du er ved at dø for en doughnut, så prøv: At lege “Hvem kan rulle flest gange fra mave til ryg” med din baby.

    • Hvis du vil tømme posen med lakrids, så prøv: At øve dig på at slå vejrmøller eller koldbøtter.

     

    ANDRE LÆSER: Inspiration til sund aftensmad

    LÆS OGSÅ: Nyttig viden om delte mavemuskler

    ANDRE SER: Online Bootcamp: Kickstart glæden ved din morkrop

Det er ikke muligt at kommentere denne artikel.