Sådan bærer du din baby uden at få babypukkel

GRATIS GAVER : Få mine
4 bedste maveøvelser til efter fødslen + 5 dages Mini-Kursus

Ja tak, send dem straks

  • Undgå babypukkel

    Skrevet d. 3 april, 2020 af i kategorien Efterfødselstræning, Kropsholdning

    Man runder instinktivt i overkroppen, når man bærer sin baby – måske for ubevidst at danne en beskyttende hule omkring babyen.

    Man ruller skulderne frem, runder brystryggen og skyder nakke og hage frem og ned. Typisk skubber man også bækkenet lidt frem. Tit spiler man endda maven ud, så baby får en lille “hylde” at ligge på. Det er denne kropsstilling, jeg kalder en babypukkel.

    Babypuklen giver en meget dårlig kropsholdning, hvilket er ekstra skidt, når man lige har født. Her mangler vi nemlig styrke og stabilitet omkring rygsøjle og bækken, og det giver utrolig dårlige vilkår for en velfungerende ryg og bækkenbund og for at genfinde en flad mave.

    Undgå at:

    • Runde øvre ryg.
    • Skyde stykket mellem skulderbladene bagud.
    • Rulle skuldrene frem.
    • Skyde hagen/hovedet frem.
    • Kigge ned (hele tiden).
    • Skubbe hofterne frem.
    • Spile maven ud.
      (… som jeg gør på billedet til venstre)

    Sørg i stedet for at:

    • Rette ryggen.
    • Sænke skuldre og træk dem lidt tilbage.
    • Suge maven lidt ind, så mavemuskler aktiveres.
    • Løfte brystbenet, så det “peger” lige frem.
    • Lave lang nakke (hovedet lige oven på kroppen).
    • Holde hagen tæt på halsen, når du kigger ned (så du laver dobbelthage).
    • Stå med lige bækken.
    • Ikke låse knæene.
      (… som jeg gør på billedet til højre)

    Noget af tiden er det selvfølgelig okay, at du står i babypukkel-stilling. Hvis baby er meget ked af det og du f.eks. vil hviske beroligende til ham, så vil man uvilkårligt føre sit ansigt tæt ned til hans.

    Men tænk over, at du ikke bærer med babypukkel hele dagen lang! Det vil skåne dig for ømme muskler i bl.a. nakke og skuldre. Bærer du med god kropsholdning det meste af dagen, vil dine kernemuskler (de dybeste mave- og rygmuskler) hurtigere blive stærkere og genfinde deres normale form og funktion.

    I starten kan det føles som om du skubber baby lidt væk fra dig med den gode kropsholdning (billedet til højre). Men du og baby vænner jer hurtigt til den nye stilling, der holder dig frisk og stærk meget længere.

    Instinktivt runder man ofte overkroppen sammen, når man bærer baby, men det er ikke godt for ryg, mavemuskler, skuldre og nakke.

    Typisk runder man overkroppen instinktivt omkring sin baby. Men det er rigtig skidt for din ryg, mave, skuldre og nakke.

    Andre læser: 7 brølere nybagte mødre begår, når de vil i form

    Læs også: Nyttig viden om delte mavemuskler

3 kommentarer indtil videre.

  1. […] Husk den gode kropsholdning og undgå babypukkel. Når du skal op igen, så træd en fod frem og rejs dig langsomt op ved hjælp at […]

  2. […] Undgå at træne med babypukkel! […]

  3. […] din baby stadig kun er lillebitte, ser jeg oftest den kompensationsstrategi, som jeg kalder babypukkel. Selvom baby ikke vejer ret mange kilo endnu, ender mange af os alligevel i nogle dumme […]